دیمپل شیت وکاربرد آن در زهکشی
دیمپل شیت وکاربرد آن در زهکشی
دیمپل شیت یک محصول پلیمری برای کنترل آب و زهکشی مناسب سازه های ژئوتکنیکی می­ باشد. این محصول با زهکشی موثر سازه­ ها، فشار آب موجود در خاک را کاهش داده و به پایدار ماندن سازه ها کمک می­ کند.

دیمپل شیت Dimple Sheet ورق های زهکش هستند که به علت وجود برآمدگی ها در کل سطح , دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر بارهای ضربه ای می باشند و امکان عبور جریان سیال از زیر صفحه را امکان پذیر می سازند .
سیستم­ های نوین زهکشی علاوه بر زهکشی مناسب تر سازه ­ها نسبت به روش ­های سنتی، با حذف بخش زیادی از مصالح زهکش، هزینه­ ها و زمان احداث دیوارها را به طور قابل ملاحظه ­ای کاهش می­ دهند.

در صورتی که دیمپل شیت به طور مستقیم در مجاور خاک پر کننده دیوار قرار گیرد، حفره های دیمپل شیت با ذرات خاک پر شده و خاصیت زهکش آن کاهش می ­یابد. بنابراین لازم است تا ابتدا یک لایه ژئوتکستایل به عنوان جدا کننده بین دیمپل شیت و خاک پر کننده قرار گیرد تا مانع از پر شدن حفرات دیمپل شیت توسط ذرات خاک گردد. آب موجود در خاک، بعد از جذب شدن توسط دیمپل شیت در راستای صفحه دیمپل شیت حرکت کرده و به مصالح زهکش موجود در پایین دیوار منتقل می­ شود. در درون این مصالح، یک لوله­ ی زهکش تعبیه شده است که آب را به بیرون سازه هدایت می­ کند.جزئیات قرارگیری سیستم زهکش دیوارها در شکل 1 نشان داده شده است.
مزایای دیمپل شیت (dimpled sheet) یا ورق شانه تخم مرغی
عدم نیاز به خشک کردن قبل از نصب
قابلیت کندسوز بودن بر اساس نیاز پروژه
دارای مقاومت فشاری مناسب به تناسب پروژه
عدم تمرکز و تجمع آب به دلیل خاصیت عبوردهی
امکان دستیابی به آب بندی مطلوب با همپوشانی ورق ها
بهبود کیفیت بتن به دلیل عدم جذب شیرآبه آن توسط زمین
مقاومت بالا در برابر بتن پاشی
عاری از آلاینده های محیط زیست و بی خطر برای موجودات زنده
وزن سبک ، حمل و نصب آسان و عدم نیاز به وسایل و ابزارآلات پیچیده
استحکام خمشی و کششی بالا و انعطاف پذیر جهت تماس با سطوح ناهموار